Derfor skal du vinterbade

FacebookFacebook
Rosnas Havn
Rosnas_havn

Det lyder både koldt og skræmmende, men rigtig mange danskere vælger hvert år at vinterbade. Sikkert af forskellige årsager, men jeg har undersøgt hvad der sker, når kroppen kommer i det kølige vand – og op igen.

Selv har jeg i flere år leget med tanken om at hoppe i det kolde vand, men aldrig kommet afsted. Lad mig være ærlig at sige, at jeg havde flere blokeringer som fx kuldechokket, jeg troede ville påvirke mig negativt og blufærdighed.

Men så… i år kom jeg afsted. Jeg har besluttet at jeg skal bade så tit jeg har lyst, og så længe jeg synes, at det er sjovt at hoppe i vandet. Et lækkert nyt badehus åbnede i nærheden af mig. Det er æstetik for alle pengene – med arkitekttegnet udseende samt valg af smukke materialer. Der er blandt andet lækre omklædningsfaciliteter samt sauna. Sidstnævnte er luksus når kroppen har været nedkølet!

15451459_10157820494900332_1842323044_n“Det er æstetik for alle pengene

– med arkitekttegnet udseende samt valg af smukke materialer”

15401209_10157820490595332_976700754_n

Turen i det iskolde vand er kort og kroppen nedkøles ekstremt hurtigt. Dette kuldechok får blodkarrene i arme, ben, hænder og fødder til at trække sig sammen, så blodet strømmer til de indre organer. Blodtrykket og din puls kan stige en smule – dog intet alarmerende. Så snart du er oppe af vandet, åbner blodkarrene i arme, ben, hænder og fødder sig igen, og du vil få en varm fornemmelse i kroppen. Vinterbadning er en slags motion for blodkarrene og kan øge blodcirkulationen.

“Du kan føle dig høj efter vinterbadning”

Du bliver bedre til at holde varmen. Vinterbadere fryser generelt mindre end folk, der ikke vinterbader. Kroppen vil med regelmæssig vinterbadning blive bedre til at justere dit indre varmeapparat. Det anbefales at bade 2-3 gange om ugen for at opnå positive effekter.

Når blodkarrene trækker sig sammen og åbner sig igen udløser det en masse signalstoffer til hjernen, bl.a. serotonin, dopamin, kortisol, adrenalin og noradrenalin. Disse signalstoffer kan booste dit immunforsvar samt øge lykkefølelsen. Du kan altså føle dig høj efter vinterbadning. Derfor kan vinterbadning også ses som forebygger til vinterdepression.

Undersøgelser viser, at vinterbadere føler sig sundere og har færre sygedage. Dog ved forskerne ikke om det er sunde mennesker, der vinterbader – eller bliver man sundere af at vinterbade?

Måske er det også lige meget, hvad forskerne mener. Spørgsmålet er om du føler dig bedre tilpas efter vinterbadning, og hvad det gør for dig.

Jeg er ELSKER personligt at vinterbade og bliver høj af det – jeg synes selvfølgelig du skal prøve om det er noget for dig.

Sådan kommer du nemt i gang:

  1. Undersøg om der er en lokal vinterbadeklub i nærheden
  2. Begynd fordelagtigt at bade regelmæssigt allerede fra august, så kroppen tilvænnes gradvist
  3. Bad aldrig alene, og evt. kun hvor du kan bunde – du kan i værste tilfælde opleve muskellammelser
  4. Gå roligt i vandet til du er erfaren for at undgå voldsomme kuldechok
  5. Brug blot 20-30 sekunder 2-3 gange om igen i det kolde vand for at opnå den gode effekt

Nyd livet, Susanne